Isnin, 8 September 2008

BUKU, DI MANA PEMBACA?

DI MANA SILAPNYA

Sebagai guru perpustakaan, saya hairan mengapa perpustakaan sekolah saya begitu lengang. Hendak dikatakan tidak cukup buku, banyak buku! Buku fiksyen ada, buku rujukan ada. Hendak dikatakan suasana tidak menarik, menarik! Kerusi meja teratur, berlangsir malah berpenyaman udara.

“Di mana silapnya aku menguruskan perpustakaan. Saya menyoal diri sendiri?” Untuk mendapat maklumat lanjut saya bertanya rakan-rakan sejawatan dari sekolah lain.

“Sama saja. Sekolah aku pun serupa. Selalu lengang. Kalau adapun murid datang bersama guru. Kalau nak harap mereka datang buat penyelidikan sendiri seperti kita dulu hampir tidak ada. Selepas waktu sekolah lagilah pulak. Yang ada hanya pustakawan bertugas sahaja. Akupun tak tahu di mana silapnya.”

“Mungkin membaca bukan lagi satu hobi pelajar. Tidak seperti zaman kita dahulu. Kita dulu seronok kalau dapat buku dari perpustakaan.
Maklumlah hendak beli sendiri tidak mampu.”

“Mungkin juga. Mereka sekarang senang. Bukan setakat buku mak bapa boleh belikan, komputerpun boleh. Bermain komputer dan melayari internet lebih mengasyikkan.”

“Atau mungkin juga masa mereka terhad. Habis waktu sekolah hendak buat kerja rumah. Dalam pada itu kena pergi tuisyen pulak. Bagi pelajar dan ibu bapa sekarang kalau tidak pergi tuisyen, tidak sah. Hendak-hendak bagi anak-anak yang bakal menghadapi peperiksaan.”

“Cikgu-cikgu sekolah kau pula bagaimana?Rajin ke perpustakaan? Kut-kut boleh jadi ikutan pelajar

Kalau nak kata tak ada langsung tu bohonglah. Ada seorang berdua saja. Yang lain asyik dengan rutin harian biasa. Membuat persediaan mengajar dan memeriksa latihan pelajar. Itu saja sudah tidak cukup tangan. Aku dan kawan-kawan adalah usahakan membawa buku ke bilik guru. Mungkin mereka tidak ada masa naik ke perpustakaan. Adalah sedikit perubahan, daripada seorang berdua naik, naiklah empat lima orang.”

“Samalah kita. Apa hendak buat lagi, ya?”

“Kempen sudah. Pertandingan membaca dan bercerita sudah. Sambutan dingin. Apa lagi ya?”

“Sayang sekali peruntukan beribu ringgit tidak dimanfaatkan sewajarnya.”

“Ada masa aku segan sendiri. Aku gagal menarik pelajar dan guru menggunakan perpustakaan secara optimum.”

“Apapun kita tidak boleh give up. Agaknya kita kena terus berusaha dan berusaha. Kita tidak boleh menyerah kalah kerana bagi saya buku masih sebagai sumber ilmu penting”

Tiada ulasan: